Dolketur til ”portvinsland” 17 – 21.09.2012

Referat med links. Links sorteret pr. dag. Alle billeder samlet. Alle billeder pr. dolk.
Mandag den 17.09.2012:

Afgang fra Kastrup meget meget tidligt .

Mellemhop i Bruxelles, hvor Claus fik lejlighed til at give fødselsdagsøl .

Vel ankommet til Porto blev udlejningsbil hentet uden problemer. Kursen blev sat mod Pinhao, hvor vi ankom midt på eftermiddagen.

OK værelser på Hotel Douro . Der var få gæster, så vi kunne vælge mellem gadestøj og flodudsigt, eller ro og udsigt til husets vasketøj. Det blev gården – mænd er jo praktisk anlagt.

Resten af dagen gik med Spisning på restaurant LBV , Portvin fra Quinta Noval på stationen og besøg på Quinta Da Foz , hvor vi fik en god smagning af deres bordvine og en enkelt portvin. Derefter rundvisning i Vineriet. Sød værtinde som var god til at forklare.

Tilbage til havnen og spise hos naboen til LBV hvor vi fik en del gode vine og blandet kød . Smart solgt af tjeneren; men det var vist hvad der var i køleskabet!

Lidt øl og så i seng!

Tirsdag:

Ud og køre med retning mod Vila Real. Første stop var i Favaios, hvor vi forsøgte at få lov at smage Moscatel. Man skal jo helt hen og kikke ind af døren, da det ikke er alle steder man skilter. Her var en hel lade med vinforretning og til sidst kom en dame, der kun talte portugisisk. Det lykkedes at få et enkelt glas varm vin i plastikbærer! Ikke den store succes.

På vej ud af byen passerede vi Coperativet og vi gav det en chance.
Flink fyr der havde studeret i Odense, gav os den store tur. Så har vi også styr på Moscatel.

Videre til Vila Real hvor vi fik ”Crunched Chicken with blood”, som viste sig at være kylling groft parteret med skindet på og serveret i sovs med ris!

Så gik det tilbage mod Pinhao af små og snoede veje, og forbi Quinta do Portal, hvor onsdagen skulle tilbringes. Også et stop ved en Quinta der tilbød smagning; men som vist holdt siesta. Flot udsigt , dog uden smagning.

Tilbage i byen forsøgte vi så at komme ud at sejle; men løfterne fra dagen i forvejen holdt ikke, så vi tog i stedet turbussen til roundhouse og til ”smagning” ved museet. Den bestod af et glas standard port, og så kunne vi godt skrubbe af!!

Over floden og hen til Croft, som desværre ikke havde nogen smagning. Hen på hovedgaden til den lille butik , hvor vi fik smagt.

Senere gik vi så op til Quinta De la Rosa , hvor vi fik en smagning selvom de var lukket.

Ned og få øl på havnen.
Så lidt at spise på den lokale lige ved siden af hotellet, hvor vi fik lokale specialiter, eller også var det lige hvad køkkenet havde? Det gik i hvertfald stærkt.

Hjem på terrassen og drikke øl og vin. Det gav lidt problemer med åbning af vinen , men ud kom den da!
Så i seng lidt efter lidt, som øjnene lukkedes!

Onsdag:

Taxa til Quinta do Portal.
Vi kom lidt for tidligt, (og de andre kom for sent) men efter ekstra kaffe og ventetid, kom vi afsted til plukningen. Frisk tur i bil med lidt udfordringer.
Så har vi også prøvet at være i marken!
Hjem til en rigtig god frokost , med husets gode vine ad libitum.
Rundvisning på vineriet. Smagning og så ud og trampe vin . Det var sjovt men mærkeligt.
Så lidt afslapning med hvidvin og pink portvins drinks.
Middag i restauranten .
Så med taxa tilbage til Pinhao.

Torsdag.

Afsted mod Porto lige efter morgenmaden. Bilen afleveret i parkeringshus, kufferterne på hotellet og så ellers afsted mod portvinsinstituttet. Pitstop på vejen med en enkelt øl.

Efter mange forsøg med papirkort, google maps og snak med de lokale, blev instituttet fundet: Temporery closed!!

Divese billeder fra Porto.

Tilbage mod centrum og på restaurant for at få lidt at spise. Byens sureste tjener; men vi fik da både øl og mad, så vi var forberedt til portvin!

Ind i to taxa’er – afsted til Sandemann på den anden side af broen i Vila Gaia Nova.
Sandemann var lige ”smart” nok, så ud igen og videre til næste hus. 5€ for et glas!

Næste stop Ramos Pinto og deres koncept kan vi li’. Her får man 5 glas portvin og et glas vand for 5€ og ingen ”købetvang”.
På vejen ud lavede Mogens forlæns rullefald ned af trappen; men heldigvis uden voldsomme skader.

Lidt væk fra havnepromenaden og ind til Wiese og Krohn. Der var desværre lige kommet 100 pensionister, så videre op af gaden til Cockburns . Høflig betjening i hyggelige omgivelser og gode portvine.

Tilbage mod havnen og endnu et forsøg hos Wiese og Krohn . Nu var der faldet lidt ro over foretagenet.
Lugten ad mug og skimmel var lige ved at slå mig ud; men vi holdt ud og fik en hvid og en rød port uden beregning.

Så var det tid til øl – og det skulle være turens første ”ikke pilsner” på promenaden var en irsk pub, med lille udvalg. Jørn klagede over at skulle sidde inde uden udsigt; men da vi gik op på tagterrassen med vores Guiness , var der ikke flere klager.

Hen af promenaden til smagning af vine fra bl. A. Barros og burmester . 3 smagninger á 5 glas. Det var smart og de var ikke fedtede!

Med svævebane til toppen af broen og hjemad mod hotellet. Mad på vejen. Og en flaske blev lige drukket på hotellet inden vi gik i seng for at sove.

Fredag:

Morgenmad og så i gang med hjemturen. Bilen til lufthavnen, fly til Bruxelles. Hotdogs og Leffe/hoegarten.
Sidste stop Kastrup. Der er heldigvis en hel weekend til at komme sig, hvis man altså ikke skal køre polterabend kørsel eller andet sjovt.